پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده (پکینگ کولینگ تاور) بخشی از برج خنک کننده است که نقش آن ایجاد حداکثر سطح تماس بین آب و هوا در طولانی ترین زمان ممکن برای حداکثر تبخیر و خنک شدن بیشتر آب است، پکینگ برج خنک کننده از نظر مکانیسم شامل دو مورد کلی است انواع اسپلش و فیلمی می باشد.

در نوع پکینگ اسپلش، آب به صورت قطرات کوچک پاشیده می شود و بنابراین سطح و زمان تماس بین آب و هوا افزایش می یابد، اما در نوع فیلمی، آب به یک لایه نازک تبدیل می شود، در نتیجه سطح تماس و زمان تماس بیشتری ایجاد می شود.

پکینگ برج خنک کننده به عنوان سطح انتقال حرارت در کولینگ تاور عمل می کند. در واقع هدف از استفاده از پکینگ در برج خنک کننده به حداکثر رساندن عملکرد دمایی کولینگ تاور است.

با استفاده از پکینگ مناسب می توان بازده برج خنک کننده را بسیار افزایش داد. با افزایش تماس سطحی آب با هوا، پکینگ برج خنک کننده زمان مناسبی را برای کاهش دمای آب ورودی و خنک شدن آن فراهم می کند. هزینه پکینگ یک کولینگ تاور معمولاً حدود 10 الی 20 درصد هزینه یک برج خنک کننده است و بنابراین استفاده از آن ها اقتصادی است.

پکینگ برج خنک کننده به صورت توده ای جامد به اشکال مختلف و بسته به کاربرد آن تهیه و تولید می شود. در عمل، یک ستون استوانه ای سطح بیشتری برای تماس گاز و مایع در دستگاه شستشوی شبکه فراهم می کند.

پکینگ کولینگ تاور همچنین در تصفیه آب، تولید مستقیم آب گرم، اکسیژن رسانی، انجماد، جذب، حذف، اصلاح، استخراج، خشک کردن، مخلوط کردن، مزارع پرورش ماهی، فیلتراسیون بیولوژیکی و تصفیه گاز های گلخانه ای کاربرد دارد و استفاده می شود.

هدف پکینگ برج خنک کننده چیست؟

از پکینگ برج خنک کننده به پکینگ انتقال حرارت یا مدیا انتقال حرارت برج خنک کننده نیز یاد می شود که مساحت زیادی را برای انتقال مستقیم حرارت بین شرایط آب و هوایی در سیستم های ترکیبی مدار باز یا مدار بسته فراهم می کند. محل قرارگیری مدیا در برج های خنک کننده کمتر از سیستم توزیع آب (نازل یا آب پاش) و بالاتر از ظرف یا مخزن ذخیره آب است.

انواع پکینگ برج خنک کننده از نظر شکل هندسی

·        پکینگ فیلم  (Film Packing)

در این مدل پکینگ برج خنک کننده، که به آن ها پکینگ آبشاری نیز گفته می شود، هدف ایجاد سطح انتقال حرارت توسط ایجاد لایه ها یا فیلم های نازک آب در داخل آن ها می باشد. این نوع پکینگ ها از صفحات مورب مواج از متریال PVC یا PP پلی پروپیلن با ضخامت بین 400 تا 500 میکرون تشکیل شده اند. این صفحات با توجه به گام پکینگ در فاصله های معینی از هم بین  12 تا 21 میلی متر قرار می گیرند و با چسب و جوش پلاستیک ثابت می شوند.

این مدل از پکینگ ها غالبا دارای جنس پلی پروپیلن (PP) و یا پلی وینیل کلراید (PVC)می باشند. استفاده از لایه پلیمری در این نوع از پکینگ و همچنین ایجاد لایه ی نازکی از آب، دلیل نام گذاری آن به پکینگ فیلم است.

نکته قابل ذکر در مورد پکینگ فیلم پلی پروپیلن اتصالات صفحات آن است. این کار از طریق جوش حرارتی و با کمک دستگاهی به نام جوش اولتراسونیک صورت می گیرد. برای اطمینان از مقاومت مکانیکی به صورت میانگین تعداد بیست هزار نقطه جوش، در هر متر مکعب از پکینگ فیلم، ایجاد می شود.

در نقطه مقابل، در پکینگ فیلم از جنس پی وی سی، اتصالات با کمک چسب انجام می شود. این باعث می شود که در گذر زمان و برخورد مواد شیمیایی، اتصالات ضعیف تر شده و از بین بروند.

·        پکینگ نت اسپلش  (Net Splash Packing)

این نوع از پکینگ برج خنک کننده کاربرد بیشتری نسبت به باقی مدل ها دارد. به دلیل شکل شبکه ای (توری شکل) و ایجاد شدن قطرات آب با اسپری شدن روی آن، به نام پکینگ اسپلش نام گذاری شده است. از لحاظ ابعاد استاندارد آن به شکل زیر است.

طول: 90 سانتی متر، عرض 60 سانتی متر، ارتفاع 45 سانتی متر. (عرض بلوک قابل سفارشی سازی بر اساس درخواست خریدار خواهد بود.)

·        پکینگ رندوم اسپلش (Random Splash Packing)

این مدل از پکینگ برج خنک کننده به شکل قطعات کوچک پلاستیکی است. این قطعات را به شکل فله ای داخل کولینگ تاور می ریزند. به همین دلیل به آن ها پکینگ رندوم (Random) گفته می شود. این نوع از پکینگ ها کاربرد زیادی ندارند. دلیل اصلی آن هم عدم استفاده مفید از تمام سطوح آن (به دلیل جریان نامناسب آب) و خیس نشدن تمام سطح پکینگ برج خنک کننده است. در عین حال برای استفاده آن نیاز است داخل کولینگ تاور توری نصب شود. اینها باعث می شود که این نوع فیلینگ برج خنک کننده طرفدار زیادی نداشته باشد.

·        پکینگ گرید اسپلش  (Grid Splash Packing)

این نوع از پکینگ ها به صورت صفحات مشبک ساخته می شوند. این صفحات مشبک را روی هم میچینند تا بلوک پکینگ ساخته شود. پکینگ گرید اسپلش در مکان ها و کاربرد هایی که آلودگی آب بسیار بالا است استفاده می کنند. برای مثال در صنایعی مانند تولید فولاد و آهن، کارخانجات تولید روغن و برای استفاده از آب دریا می توان نام برد.

·        پکینگ اسپلش وی بار  (V-Bar Splash Packing)

نوع Splash V-Bar پکینگ برج خنک کننده را به صورت پروفیل هایی با شکل V و دارای سوراخ می سازند. نصب آن ها نیز به شکل افقی در داخل کولینگ تاور و با فاصله هایی معین انجام می شود. از این مدل نیز در آب های با آلودگی بالا استفاده می شود. ایراد استفاده ازاین نوع پکینگ برج خنک کننده این است که ارتفاع زیادی نیاز دارد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

قیمت پکینگ برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده به طور کلی بر اساس دو واحد شمارش تعیین می شود. در حالت اول قیمت پکینگ کولینگ تاور بر اساس هر بلوک محاسبه و بیان می شود و در حالت دوم بر اساس متر مکعب قیمت پکینگ تعیین می شود.

اگر قیمت پکینگ کولینگ تاور بر اساس بلوک تعیین شود ، باید توجه داشت که ابعاد بلوک پکینگ کولینگ تاور در حالت استاندارد و معمولا بیش تر در انواع تولیدی در قالب 30 * 30 * 120 سانتی متر تولید می شود.

حال اگر سایر ابعاد در صورت لزوم در نظر گرفته شود، پکینگ از قالب فوق برش داده می شود و بنابراین قسمت مازاد یا پرتی بلوک مورد نظر بر روی قیمت پکینگ برج خنک کننده به همان روش محاسبه می شود. مسلماً اگر بلوک ها نسبت به یک بلوک دارای ابعاد و تقسیم پذیری میزانی باشند، این پرتی هدر رفتن، به حداقل می رسد.

قیمت پکینگ برج خنک کننده با توجه به نوع کاربرد، حجم مورد نیاز، ابعاد برش و مواد استفاده شده برای تولید تعیین می شود. نکته قابل توجه این موضوع این است که تعویض پکینگ با توجه به طراحی سازنده کولینگ تاور شامل انواع مختلفی از آن خواهد بود که شرکت مهتاب گستر با دانش فنی خود، طیف گسترده ای از انواع پکینگ ها را تولید و عرضه می نماید.